Een sterk merk is goud waard.
In een overvolle markt met veel keuze voor consumenten en bedrijven, is het hebben van een sterk merk goud waard. Want hoe zorg je ervoor dat iemand voor jou kiest? Een sterke branding strategie vergroot het onderscheidend vermogen van je bedrijf en brengt je waarde beter naar voren. Twee ingrediënten die je helpen om jouw bedrijf te laten groeien.
Branding helpt om invulling te geven aan marketing vanuit het merkgevoel. Hiermee creëer je waarde, maak je een connectie met de doelgroep en verbind je klanten aan het merk.
Branding is niet alleen weggelegd aan de groten der aarde, maar is voor ieder bedrijf relevant. Elk bedrijf heeft een eigen verhaal, visie en waarde. Via onze methode ‘Een onvergetelijk merk‘ zetten we jouw merk op authentieke en onderscheidende wijze in de markt.
Een onvergetelijk merk.
Core
De brand core gaat over authenticiteit. Wat maakt jou als merk of bedrijf authentiek? Binnen marketing is The Golden Circle van Simon Sinek een veelgebruikte methode om de kern van je merk in kaart te brengen. Waar sta je voor? Wat doe je? Voor wie doe je het? Hoe wil je dat anderen over je praten? En wat doe je om ervoor te zorgen dat dit ook gebeurt?
We kijken naar de waarden, visie en missie van je bedrijf.
Space
Als merk leef je niet in een vacuüm. Er is een continue spanning in het speelveld tussen de doelgroep, concurrenten en ontwikkelingen & trends. Toch zien we vaak dat branding veel in de eigen bubbel plaatsvindt en er minder oog is voor een noodzakelijke ‘helicopter view’.
In de brand space nemen we jouw speelveld onder de loep. Wie is de doelgroep en wat speelt er bij hun? Welke pijnpunten ervaren ze en hoe maak jij als bedrijf hun leven of werk makkelijker / beter / leuker?
Naast de doelgroep kijken we naar je markt en concurrenten. Zo maken we een matrix waarin duidelijk wordt hoe de spelers zich tot elkaar verhouden in de markt. Tot slot kijken we naar marktontwikkelingen & trends die relevant zijn voor jouw merk. Op deze manier maken we je merk toekomstbestendig.
- Doelgroep persona
- Concurrentie
- Marktontwikkeling & Trends
Value
Met een heldere blik op intern en extern, kijken we naar hoe jouw merk past in de markt. Het thema Value is waar de eerste hand wordt gelegd aan het zichtbaar maken van jouw kracht en waarde. Welke waarde heb je te bieden? En hoe zetten we jouw merk in de markt op een onderscheidende en authentieke manier? Een aantal zaken komen aan bod:
- Brand essence (persoonlijkheid, Tone of Voice)
- Tagline / Payoff (Die ene zin die jou verkoopt)
- Waardepropositie
- Brand Story / Manifesto
Design
Je merk brengen we echt tot leven in het thema Design. De uitstraling van je merk is enorm belangrijk voor de eerste indruk. Klopt de dit met wat je wilt uitdragen? En is de visuele identiteit van je merk onderscheidend?
De vrijheid die we nemen in het ontwerp laten we afhangen van jouw situatie. Zo heb je als start-up meer vrijheid dan een gerenomeerd bedrijf dat al geworteld is in de markt met een herkenbare stijl en visuals. Overigens kan ook een gerenomeerd bedrijf een redesign ondergaan, kijk maar naar alle grote merken. Te aller tijde zorgen we voor een zorgvuldige aanpak en lanceercampagne om je nieuwe look & feel te introduceren.
- Logo
- Kleuren
- Typografie
- Gebruik van beeldmateriaal
- Herkenbare elementen
Wat een heldere brandingstrategie je oplevert.
Sterke merken weten hun waarden en ambities goed te vertalen in hun communicatie en vormgeving. Daardoor zijn ze niet enkel onderscheidend, maar weten ze ook écht een connectie te maken met hun doelgroep.
Als specialist in Branding brengen we jouw merkgevoel, waarden en kracht in kaart. Dit vertalen we in een concrete merkstrategie dat als blauwdruk dient voor jouw marketing en communicatie. We kunnen dit zelfs voor je uitwerken in een ijzersterke marketingcampagne om je bedrijf een boost te geven.
Past je huidige huisstijl niet bij de nieuwe koers en is deze toe aan verfrissing? Dan is het ook mogelijk om direct aan de slag te gaan met merkidentiteit ontwikkeling.
Wat branding je oplevert
Wij helpen je om een onvergetelijk merk te creëren.
Wil je ook aan de slag met branding voor een sterker merk? Laat een bericht achter voor een vrijblijvende kennismaking.
Cases.
Deze sterke merken mochten we helpen met het neerzetten van een een succesvolle merkstrategie.
Laat jouw merkwaarde onderdeel zijn van de vergelijking.
Branding voelt soms wat ontastbaar en indirect. De waarde van branding wordt dan ook wel eens onderschat. Maar wist je dat branding je ook onderaan de streep iets oplevert?
Dat jouw product of dienst wordt vergeleken met anderen is onvermijdelijk. Logisch, want iemand zoekt tenslotte een oplossing die het beste aansluit op zijn of haar probleem. Een sterk merk laat zijn merkwaarde meetellen in de vergelijking. Zo is de som van de vergelijking niet enkel meer ‘aanbod + prijs = waarde’.
Maar vergroot je jouw waarde door de formule:
‘Aanbod + Prijs + Merk = Echte waarde‘
Een sterk merk maakt het dus mogelijk om de waarde van de dienst of het product te verhogen. Dat zorgt er niet enkel voor dat je als winnaar uit de bus komt, het geeft je ook de mogelijkheid om hogere marges te halen of te werken met premiums.
Veel bedrijven die zich richten op een hoger segment of zich focussen op een niche, profiteren van een sterk merk. Ze positioneren zich duidelijker, laten hun expertise zien en weten te verleiden met hun verhaal.
Van merkstrategie naar concrete actie.
Een sterk merk vraagt om consistentie. Naast het ontwikkelen van een merkstrategie kunnen we je ook helpen met uitvoering in jouw marketing.
Samen maken we jouw merk onvergetelijk.
Als creatief marketingbureau houden wij van te gekke creatieve uitspattingen met focus op resultaat. Dankzij onze kennis van marketing én vormgeving, weten we een perfecte balans te vinden tussen beleving en targets. Zo maken we jouw merk onvergetelijk.
Bij Rots in Branding houden we van écht samenwerken, want als team kom je pas tot de meest briljante ideeën. Echte mensen met hart voor de zaak en passie voor strategie, design, vorm en verhaal.
Zullen we onze krachten bundelen?