Wat zien mensen wanneer ze jouw bedrijf, logo of advertentie zien? Alles wat je als bedrijf vertelt en doet, zegt iets over wie je bent en wat je te bieden hebt. Branding helpt een bedrijf om onderscheidend te zijn en om het juiste gevoel te triggeren bij mensen.
Branding wordt vaak gezien als het hebben van een logo, advertentie of andere praktische zaken. Maar branding is meer dan.
Branding helpt om invulling te geven aan marketing vanuit het merkgevoel. Hiermee creëer je waarde, maak je een connectie met de doelgroep en verbind je klanten aan het merk.
Branding is meer dan ‘zichtbare’ zaken als een logo of flyer, want deze bepalen op zichzelf niet de waarde van je bedrijf. Juist de ‘onzichtbare’ zaken, zoals jouw verhaal, waarden en visie maken je bedrijf tot wie en wat het is. Deze elementen helpen je dus om invulling te geven aan je marketing en communicatie.
Het hebben van een sterke merkstrategie brengt veel voordelen met zich mee. Hieronder delen we er 5 met jou.
1. Vorm een sterkere connectie met je klant.
Wat is de eerste indruk die mensen hebben van jouw bedrijf? Een bedrijf met een sterke merkstrategie is in staat om een connectie te maken ofwel dat vonkje te creëren. Je kunt een bedrijf ook zien als een persoon met z’n eigen karakter, ambities en waarden. Mensen doen tenslotte graag zaken met mensen. Om een connectie te maken met een (potentiële) klant, is het daarom belangrijk om authentiek te zijn.
Als het werkelijke verschil tussen jou en een concurrent niet duidelijk is, waarom zou iemand dan voor jou kiezen?
Een branding strategie helpt je om die connectie te maken. Dit doe je door in jouw marketing en communicatie, je kernwaarden en merkgevoel te laten zien. Als het ware maak je dus een vertaalslag vanuit jouw kern in alles wat je doet. Dit is wat een merk zijn authentieke karakter geeft, waarmee je een sterkere band kunt vormen met je doelgroep.
2. Maak je eigen team tot ambassadeur.
Vergroot de impact en het bereik van je bedrijf door ambassadeurs te maken van je werknemers. Door werknemers te betrekken bij het merk, maak je ze tot een waardevol onderdeel van het geheel. Deze betrokkenheid heeft een positieve impact op het teamgevoel en zorgt voor ‘hart voor de zaak‘. Maar denk niet alleen aan betere prestaties en meer werkplezier, want blije medewerkers verspreiden ook een positieve boodschap wanneer ze trots zijn om deel uit te maken van het bedrijf.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat veel aandacht besteedt aan employer branding, is Coolblue. Je ziet dat medewerkers trots zijn dat ze deel uitmaken van het merk. Die glimlach bij het afleveren van een pakket geeft je als consument een extra bevestiging dat je er goed aan hebt gedaan om bij Coolblue te bestellen. Zo hoor jij immers ook een klein beetje bij de familie.
Nu zul je denken, waar komt branding om de hoek kijken? Een goede merkstrategie helpt je om jouw verhaal en missie op een krachtige en consistente manier uit te dragen binnen de organisatie. Wanneer je een helder verhaal verteld, maak je het makkelijker voor werknemers om dit zelf ook te verspreiden. Zo worden jouw mensen, ware ambassadeurs van je merk.
3. Verbeter je marketing en sales.
Met een heldere merkstrategie maak je het werk van jouw marketing- en salesteam een stuk eenvoudiger. Een duidelijke boodschap en persoonlijkheid helpen namelijk om doelgerichte marketingcampagnes op te zetten. Branding dient hierbij als een soort blauwdruk. In alle uitingen die je doet, maak je de vertaalslag vanuit jouw merkgevoel, waarden en karakter. Dit resulteert in campagnes die goed aansluiten op jouw bedrijfsvisie en een connectie weten te maken met de doelgroep.
4. Verhoog je waarde en marge.
Met ontzettend veel aanbod op de markt, hebben mensen veel te kiezen. Dat jouw product of dienst wordt vergeleken met anderen is onvermijdelijk. Dat is ook niet zo raar, want iemand zoekt tenslotte een oplossing die het beste aansluit op zijn of haar probleem.
Laat jouw merkwaarde onderdeel zijn van de vergelijking.
Een sterk merk helpt je om jouw meerwaarde te laten zien. Wat is er nou mooier dan jouw doelgroep te triggeren met het gevoel: ‘Yes, dit past perfect bij mij’. Veel bedrijven die zich richten op een hoger segment of focussen op een niche, profiteren van een sterk merk. Ze positioneren zich als een autoriteit, laten hun expertise zien en weten te verleiden met hun verhaal.
Offer + Price + Brand = True Value
Deze bedrijven laten op slimme wijze hun merkwaarde meetellen in de vergelijking. Zo is de som van de vergelijking niet enkel meer ‘Features & Benefits + Prijs = Waarde’. Ook het merkgevoel heeft namelijk een bepaalde waarde. Een sterk merk maakt het dus mogelijk om de waarde van je dienst of product te verhogen. Dat zorgt er niet enkel voor dat je als winnaar uit de bus komt, het geeft je ook de mogelijkheid om meer marge te maken op je aanbod.
5. Bouw een loyale klantenkring op.
Wanneer klanten er voor kiezen om met jou in zee te gaan, heb je de eerste slag gewonnen. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat ze nog eens bij jou kopen, en nog een keer daarna? Branding geeft dat extraatje waardoor klanten écht blij van je worden en blijven terugkomen. Hoe dat precies zit leg ik je graag uit.
Als voorbeeld nemen we de merken Nike en Adidas. Beide merken verkopen voetbalschoenen van goede kwaliteit en bijna identieke modellen. Maar hoe zorg je er als merk voor dat iemand het volgende voetbalseizoen opnieuw voor jou kiest? Dat kun je beïnvloeden met een sterke merkstrategie. Je creëert hiermee namelijk een waarde en gevoel rondom je merk. Een gevoel waarmee de juiste doelgroep zich graag associeert. Zo ontstaat er dus merkloyaliteit. Als een klant een fijne ervaring heeft met een product of dienst en zich ook nog eens kan associeren met het merk, dan is de kans groot dat ze blijven terugkeren als klant.
Klantloyaliteit is bij veel bedrijven het ondergeschoven kindje, terwijl hier de ware kansen liggen. Er zit namelijk veel energie en geld in de eerste lijn sales. Je zet verschillende advertenties in om mensen te triggeren en besteedt tijd om iemand te overtuigen. Alles om die eerste deal te sluiten.
Maar als ze eenmaal klant zijn, hoef je deze kostbare fasen niet nog eens te doorlopen. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je zorgt voor een fijne ervaring. Met een goed verhaal en fijne ervaring bind je klanten langer aan je bedrijf, en maak je ze tot ambassadeurs.
Werkt branding ook voor mijn bedrijf?
Je vraagt je misschien af: ‘werkt branding ook voor mijn bedrijf?’ Het antwoord is: Jazeker! Maar daarmee is niet gezegd dat het eenvoudig is. Er is voor branding niet een kant-en-klaar template, want ieder bedrijf is anders. Dat vraagt dus telkens om een andere invulling. Wel is er een formule met elementen die je helpen om jouw ultieme merkstrategie te ontwikkelen. Een strategie die goed aansluit bij jouw bedrijf, ambities en natuurlijk je ideale doelgroep.
Onze branding experts weten door middel van de juiste vragen, de kern van jouw bedrijf te achterhalen. Dit vertalen zij in een concreet plan dat de blauwdruk vormt voor jouw marketing en communicatie. Ook kunnen we dit direct voor jou uitrollen. Denk aan een huisstijl upgrade, het ontwikkelen van een next-gen website of het opzetten van een marketingcampagne.
Zoek je hulp bij het ontwikkelen van een sterke merkstrategie? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.