Wat is merkidentiteit?
De merkidentiteit van een bedrijf of merk bestaat uit een combinatie van visuele elementen, waarden en gedrag.
Je kunt een merk ook wel zien als een persoon. Ieder individu heeft een eigen uiterlijk, karakter, waarden en geloof. Net als bij mensen, gaat de merkidentiteit van een bedrijf verder dan enkel het visuele plaatje. Want waar sta je voor als merk en wat vind je belangrijk? En hoe laat zich dat zien in je handelswijze en gedrag?
Bij het ontwikkelen van een merkidentiteit, bepalen we wat deze fundamentele elementen voor jou betekenen. Dit vormen we samen tot een sterke identiteit dat als basis dient voor je communicatie.
Wat een heldere merkidentiteit je oplevert.
Sterke merken weten hun waarden goed te vertalen in hun (visuele) communicatie. Daardoor zijn ze niet enkel onderscheidend, maar weten ze ook écht een connectie te maken met hun doelgroep.
Maar het neerzetten van een sterk merk is niet enkel weggelegd voor Apple of Nike. Ook kleine tot middelgrote bedrijven hebben baat bij het ontwikkelen van een heldere merkidentiteit.
- Merkidentiteit helpt om betere invulling te geven aan marketing en communicatie;
- Betere keuzes maken voor het bedrijf vanuit het merkfundament;
- Vergroot het onderscheidend vermogen van een merk;
- Door waarden uit te dragen, een betere connectie weten te maken met de doelgroep;
- Draagt bij aan de interne duidelijkheid, waardoor personeel het merk ook (beter) uitdraagt;
- Zorgt voor consistentie in alles wat een merk doet en zegt;
- Heeft invloed op de associatie van mensen op het merk.
Wij helpen je om een onvergetelijk merk te creëren.
Wat zijn jouw ambities? Wij helpen je om jouw merk sterker te maken met een passende merkidentiteit. Laat een bericht achter voor een vrijblijvende kennismaking.
Geheel vrijblijvend·Coronaproof (online)
Cases.
Deze sterke merken mochten we helpen met het creëren van een identiteit.
Huisvesting regelen voor personeel was nog nooit zó eenvoudig.
Connecting Continents vanuit de Eemshaven
t' beste voor buiten
Duiken ontdekken begint online
Coaching in co-creatie
De identiteitsmix.
De identiteit van je merk wordt bepaald door drie elementen: kern, visuele symboliek en communicatie.
Kern
Verreweg het belangrijkste element van de identiteitsmix. Een sterk merk ontstaat vanuit de kernwaarden en geloofsovertuiging dat iets anders of beter kan. Waarvoor staat een merk? Wat is de visie op hetgeen dat ze doen? Wat vindt een merk belangrijk en hoe wil het handelen?
In de praktijk kan het bijvoorbeeld zijn dat een merk duurzaamheid belangrijk vindt, en dus enkel met leverancieren werkt die hieraan bijdragen.
Visuele symboliek
De kernwaarden en communicatie worden door visuele elementen zichtbaar gemaakt. Met symbolen geven we dus betekenis en herkenning aan een gevoel en standpunten. Denk hierbij aan logo’s, huisstijl, symbolen, grafische elementen en meer. Ook een merknaam is onderdeel van de visuele symboliek.
Communicatie
Communicatie wordt idealiter ingevuld vanuit de kern en symboliek. Het is een flexibel element van de identiteitsmix. Onder communicatie vallen de verbale of visuele boodschappen die je als merk uitdraagt. Door communicatie probeer je een verbinding te maken tussen je merk en de doelgroep.
Onze aanpak voor het creëren van een onvergetelijk merk.
Voor het ontwikkelen van een goede merkidentiteit maken we gebruik van ons model: Het Merkfundament. Tijdens een merksessie maken we kennis met jouw bedrijf. Aan de hand van verschillende thema’s, ontdekken we samen waar de kracht van de organisatie ligt. Deze waardevolle informatie uit de merksessie gebruiken we als basis voor het creëren van een merkfundament. Denk aan zaken als:
- Waarden
- Een slagzin of payoff
- Een brand statement
- Ontwikkeling van tone of voice
- Update van logo en huisstijl bij een rebrand
- Ontwerpen van herkenbare visuele elementen
- Versterken in website ontwikkeling en online aanwezigheid
Van identiteit naar een indrukwekkende marketingcampagne.
Een helder merkfundament vormt de basis voor iedere succesvolle marketingcampagne. In veel gevallen helpen we bedrijven met het ontwerpen van een marketingcampagne om de kersverse merkidentiteit tot leven te brengen. Dit kan gaan om een branding campagne rondom het merk, een campagne voor een nieuwe dienst en meer. Waar ligt voor jou de behoefte?
Van merkstrategie naar concrete actie.
Een sterk merk vraagt om consistentie. Naast het ontwikkelen van een merkstrategie kunnen we je ook helpen met uitvoering in jouw marketing.
Samen maken we jouw merk onvergetelijk.
Als creatief marketingbureau houden wij van te gekke creatieve uitspattingen met focus op resultaat. Dankzij onze kennis van marketing én vormgeving, weten we een perfecte balans te vinden tussen beleving en targets. Zo maken we jouw merk onvergetelijk.
Bij Rots in Branding houden we van écht samenwerken, want als team kom je pas tot de meest briljante ideeën. Echte mensen met hart voor de zaak en passie voor strategie, design, vorm en verhaal.
Zullen we onze krachten bundelen?
Benieuwd naar de mogelijkheden? Laten we vrijblijvend kennismaken.
Geheel vrijblijvend·Coronaproof (online)