Neem vrijblijvend contact op

Waarom concepting in zwart beter is

The Branding Blog

Wanneer je aan de slag gaat met het ontwerpen van een website of logo is het vaak verleidelijk om direct te experimenteren met kleur. Logisch.. je bent enthousiast en kleur geeft vaak zoveel extra beleving! Maar wist je dat het beter is om tijdens de beginfase nog niet met kleuren te gaan spelen?

Wanneer wij zelf aan de slag gaan met een nieuw project, houden we de concepten het liefste in zwart/wit of grijswaarden. In deze blog lees je waarom wij en vele andere ontwerpers dit doen.

1. Focus op vorm en lay-out

Wanneer je in grijswaarden ontwerpt, focus je meer op vorm. Kleuren wekken verschillende emoties op die je in een beginfase het liefste wilt uitsluiten. Want vond iemand een logo nou niet mooi door de kleurkeuze? of ligt het écht aan het logo ontwerp?

Ook als het gaat om het ontwerpen van een website of app is het verstandig om te starten zonder kleur. Dit zie je vaak terug in de vorm van ‘wireframes’ waarin met lijnen en vlakken de structuur van de website wordt weergegeven. Zo kun je bijvoorbeeld beter kijken naar gebruiksvriendelijkheid van de lay-out, of waar je call-to-actions moeten staan.

2. Het logo 'werkt' ook zonder kleur

Bij logo ontwerp zijn er een aantal basisprincipes belangrijk om te zorgen dat het logo in alle situaties werkt. Eén van de principes is dat een logo ook goed werkt in zwart of wit. Zo kan het zijn dat je logo als wit op een gekleurde achtergrond wordt geplaatst in een advertentie. Of dat een zwarte variant wordt gebruikt in een lokale krant.

Door vanaf het begin met zwart te werken zorg je ervoor dat je logo ten aller tijde herkenbaar en sterk blijft. Hieronder zie je een voorbeeld van een logo dat niet goed werkt in zwart. De losse ballen smelten samen waardoor de betekenis wegvalt. Door zonder kleur te werken valt dit snel op en kun je vroeg in een proces de goede keuzes maken.

3. Duidelijker proces, Betere feedback

Een goed ontwerp kost tijd en er is feedback nodig om tot dat perfecte resultaat te komen. Zoals we in onze andere blog bespreken is een ontwerp zelden in één keer perfect. Als ontwerper is het best spannend om een eerste concept te delen met de klant. Hoe goed je vooraf ook probeert in te schatten welke richting het op moet gaan… zo’n eerste aanzet kan zomaar eens de verkeerde kant op vallen.

Door als ontwerper een concept in zwart/wit te delen maak je het creatieve proces ‘onbewust’ duidelijker voor de klant. Je zegt als het ware tegen de ander “Dit is een concept waar we samen aan kunnen sleutelen, dus schiet het niet te snel af op basis van wat het nu is en kijk juist naar potentie.”

Dit maakt het makkelijker om samen te sparren over de concepten en krijg je betere feedback die meer gaat over vorm en stijl dan kleur.

Ik hoop dat deze korte blog je inzicht geeft in de kracht van zwart. Start je binnenkort met een (re)design van je logo? Bewaar de kleuren dan voor in een tweede fase. Zo wordt jouw logo straks perfect en in alle situaties toepasbaar.

Sharing is caring

Leuk, handig, interessant of leerzaam? Deel deze blog!

Delen
rots in branding oceaan plastic preview
Van oceaan naar duurzaam product

Plastic en aarde… die gaan niet lekker samen, maar er zijn prachtige initiatieven die dit probleem te lijf gaan! Merken die een verschil maken, van Ecover tot The Ocean Cleanup en PADI. Wat je van ze kunt leren? Lees meer…

Rots in Branding Roderick
Over de auteur
Roderick
Lead creatie bij Rots in Branding

Als Grafisch Vormgever en Marketeer hou ik van mooie merken die een verhaal weten te vertellen. Een krachtige beleving door samenspel van beeld, verhaal en vorm. Als liefhebber help ik organisaties met het creëren van een passende merkbeleving door design en verhaal.

Scroll naar boven